UPTET : Quiz of Important 30 MCQS of Child Developement & Pedagogy

uptet ctet
Spread the love

UPTET : Quiz of Important 30 MCQS of Child Developement & Pedagogy

Start Quiz:

Child Development & Pedagogy — Quiz

Child Development & Pedagogy — Quiz
(बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र) — 30 MCQs (Bilingual)

Answers & explanations are hidden until you click Submit.
Google Sheet format example: q_no,question_hi,question_en,option_a_hi,option_a_en,option_b_hi,option_b_en,option_c_hi,option_c_en,option_d_hi,option_d_en,correct_option,explanation_hi,explanation_en

UPTET : Quiz of Important 30 MCQS of Child Developement & Pedagogy

How to attempt

You can read questions and click on any correct radio button or option and after done your quiz click on Submit button. You’ll check your attempted answer whether correct or wrong. You can also download Quiz data after click on download button.

TET CTET & UPTET Basic Details

uptet ctet

🧠 बाल विकास और शिक्षाशास्त्र (CDP) – मुख्य वन लाइनर्स

1️⃣ सीखना अनुभव के कारण व्यवहार में होने वाला एक अपेक्षाकृत स्थायी बदलाव है।
2️⃣ जीन पियाजे ने संज्ञानात्मक विकास का सिद्धांत दिया।
3️⃣ पियाजे के चार चरण – संवेदी-मोटर, पूर्व-संक्रियात्मक, मूर्त संक्रियात्मक, औपचारिक संक्रियात्मक।
4️⃣ वायगोत्स्की ने सीखने में सामाजिक संपर्क पर ज़ोर दिया।
5️⃣ समीपस्थ विकास का क्षेत्र (ZPD) – बच्चा अकेले और मदद से जो कर सकता है, उसके बीच का अंतर।


6️⃣ स्कैफोल्डिंग – सीखने के दौरान शिक्षक या साथियों द्वारा दी गई मदद।
7️⃣ एरिक एरिक्सन ने मनोसामाजिक विकास सिद्धांत (8 चरण) दिया।
8️⃣ लॉरेंस कोहलबर्ग – नैतिक विकास सिद्धांत (3 स्तर, 6 चरण)।
9️⃣ बी.एफ. स्किनर – ऑपरेंट कंडीशनिंग (पुनर्बलन के माध्यम से सीखना)।
10️⃣ थार्नडाइक का प्रभाव का नियम – जिस व्यवहार के बाद संतुष्टि मिलती है, उसे दोहराने की प्रवृत्ति होती है।


11️⃣ हॉवर्ड गार्डनर – बहु-बुद्धि सिद्धांत (8 प्रकार)।
12️⃣ जेरोम ब्रूनर – खोजपूर्ण अधिगम और सर्पिल पाठ्यक्रम।
13️⃣ प्रेरणा वह आंतरिक प्रेरणा है जो व्यवहार को निर्देशित करती है।
14️⃣ समावेशी शिक्षा का मतलब है विशेष ज़रूरतों वाले बच्चों सहित सभी के लिए शिक्षा।
15️⃣ सीखने के लिए मूल्यांकन शिक्षकों को शिक्षण विधियों को बेहतर बनाने में मदद करता है।
16️⃣ रचनात्मक मूल्यांकन – सीखने के दौरान निरंतर मूल्यांकन।
17️⃣ योगात्मक मूल्यांकन – किसी इकाई या सत्र के अंत में मूल्यांकन।
18️⃣ रचनावाद – ज्ञान शिक्षार्थियों द्वारा सक्रिय रूप से निर्मित किया जाता है।
19️⃣ RTE अधिनियम (2009) – 6-14 वर्ष के बच्चों के लिए मुफ्त और अनिवार्य शिक्षा का अधिकार।
20️⃣ बाल-केंद्रित शिक्षा – बच्चे की ज़रूरतों और रुचियों पर केंद्रित होती है।

📘 अंग्रेजी शिक्षाशास्त्र – मुख्य बिंदु

1️⃣ भाषा संचार और अभिव्यक्ति का एक साधन है।
2️⃣ L-S-R-W का मतलब सुनना, बोलना, पढ़ना, लिखना है।
3️⃣ सुनना भाषा सीखने में विकसित होने वाला पहला कौशल है।
4️⃣ ध्वनिविज्ञान भाषा की ध्वनियों से संबंधित है।
5️⃣ व्याकरण अनुवाद विधि (GTM) व्याकरण और अनुवाद पर केंद्रित है।
6️⃣ प्रत्यक्ष विधि – केवल लक्ष्य भाषा के माध्यम से सीखना।
7️⃣ संचारी दृष्टिकोण – बातचीत और वास्तविक जीवन संचार पर केंद्रित है।
8️⃣ पठन बोध एक पाठ की समझ की जाँच करता है। 9️⃣ स्किमिंग का मतलब है मुख्य विचार जानने के लिए तेज़ी से पढ़ना।
10️⃣ स्कैनिंग का मतलब है खास जानकारी खोजने के लिए पढ़ना।


11️⃣ एरर एनालिसिस से सीखने वाले की मुश्किलों का पता चलता है।
12️⃣ रेमेडियल टीचिंग से छात्रों को कमज़ोरियों से उबरने में मदद मिलती है।
13️⃣ बाइलिंगुअल मेथड में मातृभाषा और टारगेट भाषा दोनों का इस्तेमाल होता है।
14️⃣ ग्रामर भाषा की संरचना की रीढ़ है।
15️⃣ इंग्लिश में मूल्यांकन में सभी चार स्किल्स का टेस्ट होना चाहिए।

📕 हिंदी पेडागोजी – वन लाइनर्स

1️⃣ भाषा का मुख्य उद्देश्य संचार है।
2️⃣ भाषा कौशल के चार अंग हैं – सुनना, बोलना, पढ़ना, लिखना।
3️⃣ मातृभाषा के माध्यम से शिक्षा बोधगम्य होती है।
4️⃣ भाषा शिक्षण के सिद्धांत – सरलता, रोचकता, पुनरावृत्ति, व्यावहारिकता।
5️⃣ श्रवण कौशल भाषा का प्रथम कौशल है।
6️⃣ संरचनात्मक व्याकरण का अर्थ है – भाषा का प्रयोगात्मक ज्ञान।
7️⃣ प्रेरक विधि (Inductive Method) – नियम स्वयं खोजे जाते हैं।
8️⃣ व्याकरण अनुवाद पद्धति में भाषा को अनुवाद द्वारा सिखाया जाता है।
9️⃣ सहायक सामग्री – चित्र, चार्ट, मॉडल, स्लाइड, आदि।
10️⃣ मूल्यांकन का उद्देश्य शिक्षण की प्रभावशीलता जानना है।

🌱 EVS (पर्यावरण अध्ययन) – वन लाइनर्स

1️⃣ EVS में विज्ञान, सामाजिक विज्ञान और पर्यावरण शिक्षा शामिल है।
2️⃣ EVS शिक्षण गतिविधि-आधारित और अनुभवात्मक होना चाहिए।
3️⃣ अवलोकन और अन्वेषण EVS सीखने के मुख्य तरीके हैं।
4️⃣ प्रोजेक्ट मेथड ग्रुप लर्निंग और वास्तविक जीवन की समझ को बढ़ावा देता है।
5️⃣ फील्ड ट्रिप बच्चों को आस-पास से सीखने में मदद करते हैं।
6️⃣ NCF 2005 पर्यावरण के माध्यम से एकीकृत सीखने को बढ़ावा देता है।
7️⃣ EVS में पौधे, जानवर, हवा, पानी, भोजन, परिवहन, संचार, आदि शामिल हैं।
8️⃣ सतत और व्यापक मूल्यांकन (CCE) का उपयोग EVS में भी किया जाता है।
9️⃣ करके सीखना EVS का सार है।
10️⃣ EVS के प्रश्न अक्सर रोज़मर्रा के जीवन के अनुभवों से संबंधित होते हैं।

➗ गणित पेडागोजी – मुख्य वन लाइनर्स

1️⃣ गणित पैटर्न और तार्किक सोच का विज्ञान है।
2️⃣ गणित में करके सीखना महत्वपूर्ण है।
3️⃣ आगमनात्मक विधि – उदाहरणों से नियम तक।
4️⃣ निगमनात्मक विधि – नियम से उदाहरणों तक। 5️⃣ प्ले-वे तरीका मैथ्स को मज़ेदार तरीके से सीखने में मदद करता है।
6️⃣ गलतियों का एनालिसिस करने से टीचर को स्टूडेंट की गलतियों को पहचानने में मदद मिलती है।
7️⃣ रेमेडियल टीचिंग से मैथ्स में कमज़ोर एरिया में सुधार होता है।
8️⃣ एक्टिविटी-बेस्ड लर्निंग से मैथ्स ठोस और मीनिंगफुल बनता है।
9️⃣ कॉन्सेप्ट बनाना रटने से ज़्यादा ज़रूरी है।
10️⃣ इवैल्यूएशन में ओरल, लिखित और प्रैक्टिकल टेस्ट शामिल होने चाहिए।

📚 जनरल टीचिंग और एजुकेशन वन लाइनर्स

1️⃣ NCF 2005 बिना बोझ के सीखने पर ज़ोर देता है।
2️⃣ कंस्ट्रक्टिविस्ट अप्रोच सेल्फ-लर्निंग को बढ़ावा देता है।
3️⃣ कोठारी कमीशन (1964–66) – “राष्ट्रीय विकास के लिए शिक्षा।”
4️⃣ सीखना लगातार और जीवन भर चलने वाली प्रक्रिया है।
5️⃣ समावेशी शिक्षा सभी सीखने वालों को समान अवसर सुनिश्चित करती है।
6️⃣ ब्लूम्स टैक्सोनॉमी – कॉग्निटिव, अफेक्टिव और साइकोमोटर डोमेन।
7️⃣ कॉग्निटिव डोमेन मानसिक स्किल्स से संबंधित है।
8️⃣ अफेक्टिव डोमेन एटीट्यूड और वैल्यूज़ से संबंधित है।
9️⃣ साइकोमोटर डोमेन फिजिकल स्किल्स से संबंधित है।
10️⃣ इवैल्यूएशन एक लगातार चलने वाली प्रक्रिया है।

🧠 Child Development & Pedagogy (CDP) – Key One Liners

1️⃣ Learning is a relatively permanent change in behavior due to experience.
2️⃣ Jean Piaget proposed the theory of Cognitive Development.
3️⃣ Piaget’s four stages – Sensory-motor, Pre-operational, Concrete operational, Formal operational.
4️⃣ Vygotsky emphasized social interaction in learning.
5️⃣ Zone of Proximal Development (ZPD) – Gap between what a child can do alone and with help.
6️⃣ Scaffolding – Support given by teacher or peers during learning.
7️⃣ Erik Erikson gave Psychosocial Development Theory (8 stages).
8️⃣ Lawrence Kohlberg – Moral Development Theory (3 levels, 6 stages).
9️⃣ B.F. Skinner – Operant Conditioning (Learning through reinforcement).
10️⃣ Thorndike’s Law of Effect – Behavior followed by satisfaction tends to be repeated.


11️⃣ Howard Gardner – Multiple Intelligences Theory (8 types).
12️⃣ Jerome Bruner – Discovery learning and spiral curriculum.
13️⃣ Motivation is the internal drive that directs behavior.
14️⃣ Inclusive education means education for all including children with special needs.
15️⃣ Assessment for learning helps teachers to improve teaching methods.
16️⃣ Formative assessment – Continuous evaluation during learning.
17️⃣ Summative assessment – Evaluation at the end of a unit or term.
18️⃣ Constructivism – Knowledge is actively constructed by learners.
19️⃣ RTE Act (2009) – Right to Free and Compulsory Education for children 6–14 years.
20️⃣ Child-centered education – Focuses on needs and interests of the child.

📘 English Pedagogy – Key Points

1️⃣ Language is a tool of communication and expression.
2️⃣ L-S-R-W stands for Listening, Speaking, Reading, Writing.
3️⃣ Listening is the first skill developed in language learning.
4️⃣ Phonetics deals with sounds of language.
5️⃣ Grammar Translation Method (GTM) focuses on grammar and translation.
6️⃣ Direct Method – Learning through target language only.
7️⃣ Communicative Approach – Focuses on interaction and real-life communication.
8️⃣ Reading Comprehension checks understanding of a text.
9️⃣ Skimming means reading quickly to get the main idea.
10️⃣ Scanning means reading to find specific information.


11️⃣ Error analysis helps to identify learner difficulties.
12️⃣ Remedial teaching helps students overcome weaknesses.
13️⃣ Bilingual method uses both mother tongue and target language.
14️⃣ Grammar is the backbone of language structure.
15️⃣ Evaluation in English should test all four skills.

📕 Hindi Pedagogy – One Liners

1️⃣ भाषा का मुख्य उद्देश्य संचार है।
2️⃣ भाषा कौशल के चार अंग हैं – सुनना, बोलना, पढ़ना, लिखना।
3️⃣ मातृभाषा के माध्यम से शिक्षा बोधगम्य होती है।
4️⃣ भाषा शिक्षण के सिद्धांत – सरलता, रोचकता, पुनरावृत्ति, व्यावहारिकता।
5️⃣ श्रवण कौशल भाषा का प्रथम कौशल है।
6️⃣ संरचनात्मक व्याकरण का अर्थ है – भाषा का प्रयोगात्मक ज्ञान।
7️⃣ प्रेरक विधि (Inductive Method) – नियम स्वयं खोजे जाते हैं।
8️⃣ व्याकरण अनुवाद पद्धति में भाषा को अनुवाद द्वारा सिखाया जाता है।
9️⃣ सहायक सामग्री – चित्र, चार्ट, मॉडल, स्लाइड, आदि।
10️⃣ मूल्यांकन का उद्देश्य शिक्षण की प्रभावशीलता जानना है।

🌱 EVS (Environmental Studies) – One Liners

1️⃣ EVS integrates Science, Social Science, and Environmental Education.
2️⃣ EVS teaching should be activity-based and experiential.
3️⃣ Observation and exploration are key methods in EVS learning.
4️⃣ Project method promotes group learning and real-life understanding.
5️⃣ Field trips help children learn from surroundings.
6️⃣ NCF 2005 promotes integrated learning through environment.
7️⃣ EVS includes plants, animals, air, water, food, transport, communication, etc.
8️⃣ Continuous and Comprehensive Evaluation (CCE) is used in EVS too.
9️⃣ Learning by doing is the essence of EVS.
10️⃣ EVS questions often relate to daily life experiences.

➗ Mathematics Pedagogy – Key One Liners

1️⃣ Mathematics is a science of patterns and logical thinking.
2️⃣ Learning by doing is important in Mathematics.
3️⃣ Inductive method – From examples to rule.
4️⃣ Deductive method – From rule to examples.
5️⃣ Play-way method helps in joyful learning of Maths.
6️⃣ Error analysis helps teachers identify student mistakes.
7️⃣ Remedial teaching improves weak areas in Maths.
8️⃣ Activity-based learning makes Maths concrete and meaningful.
9️⃣ Concept formation is more important than rote memorization.
10️⃣ Evaluation should include oral, written, and practical tests.

📚 General Teaching & Education One Liners

1️⃣ NCF 2005 emphasizes learning without burden.
2️⃣ Constructivist approach promotes self-learning.
3️⃣ Kothari Commission (1964–66) – “Education for National Development.”
4️⃣ Learning is continuous and lifelong.
5️⃣ Inclusive Education ensures equal opportunity for all learners.
6️⃣ Bloom’s Taxonomy – Cognitive, Affective, and Psychomotor domains.
7️⃣ Cognitive domain deals with mental skills.
8️⃣ Affective domain deals with attitude and values.
9️⃣ Psychomotor domain deals with physical skills.
10️⃣ Evaluation is a continuous process.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *